dimarts, 11 de gener del 2011

MARSHALL MACLUHAN (1911-198


Educador i filòsof canadenc.

"El  mitjà és el missatge"

El pensament de McLuhan respecte als mitjans de comunicació s'inicia a partir de les
següents idees:
1. Som el que veiem.
2. Formem les nostres eines i després aquestes ens formen.

En aquesta línia, podria afirmar-se que veia en els medis més agents de possibilitat que de consciència: així, els mitjans podrien comparar-se amb camins i canals, abans que amb obres de valor artístic o models de conducta a seguir.

És habitual que pensem que els mitjans no són sinó fonts a través de les quals rebem informació, però la concepció de McLuhan era que qualsevol tecnologia (tot mitjà) és una extensió del nostre cos, ment o ser. Els mitjans tecnològics són entesos com a eines que estenen les habilitats humanes, de la mateixa manera que una bicicleta o un automòbil són una extensió dels nostres peus... la computadora seria una extensió del nostre sistema nerviós central.
Així com el mitjà és entès com una extensió del cos humà, el missatge no podria limitar-se llavors simplement a contingut o informació, perquè d'aquesta forma exclouríem algunes de les característiques més importants dels mitjans: el seu poder per modificar el curs i el funcionament de les relacions i les activitats humanes.
Mitjà i missatge funcionen en parella, compromesos més o menys, ja que un pot contenir a un altre: el telègraf conté a la paraula impresa, que conté al seu torn a l'escriptura, que conté al discurs... i així, pel que el contingut es converteix en el missatge del mig continent.

Les quatre edats. Una manera d'intentar sistematitzar algunes idees que caracteritzen el pensament de McLuhan és realitzar un breu recorregut per la història de la comunicació, d'acord amb la concepció que aquest tenia de cada etapa.

1. La història de la civilització:
Amb tres fases:
-L'estat tribal. És un període que no està associat amb cap fenomen que ell ja considera tecnològic: la comunicació verbal. Per a ell és tecnologia la creació d'un mitjà que no tenim quan naixem. McLuhan no es refereix a una llengua com una combinació de fonemes. Ell es refereix a les llengües que compten amb sèries de sons associats a objectes. Per què hem desenvolupat un llenguatge on predomina la funcionalitat sobre
la descripció de les emocions?
- L'estat de destribalització. El moment clau en què s'inicia un segon estadi de la civilització és la creació de l'escriptura. L'abstracció, la separació i distància dels símbols respecte dels objectes va portar a la civilització un estat més racional i funcional, on neixen els conceptes d’útil i beneficiós. L’exigència de racionalització que determina l’escriptura produeix un desenvolupament especial de la vista, perquè requereix una organització sistemàtica, visual, del coneixement. El concepte de
destribilització no és nou.
 -L'estat de retribalización. Suposa una tornada enrere i està marcada per l'aparició dels mitjans tecnològics a l'àmbit de la comunicació. Els mitjans electrònics redescobreixen les facultats eclipsades per la cultura impresa. La ràdio, com a extensió de l'oïda, i la TV, com a extensió del tacte, tenen la capacitat de trencar els equilibris naturals per restituir a l'individu la totalitat de les seves sensacions. D'una banda, recreen el contacte oral immediat que va ser típic de la vida arcaica comunitària i tribal. D'altra banda, fan caure les barreres estatals derivades al seu torn dels efectes de l'escriptura i donen cos als projectes de mundialització de la cultura.

2. L’aldea tribal
Es caracteritza perquè serà la paraula oral l'únic mitjà de comunicació de què disposava l'home.

3 La Galaxia Gutemberg o aldea global
Aquest període comprèn els gairebé quatre segles que van des de la difusió de la impremta a l'Europa de la modernitat fins a les primeres dècades del segle XIX, quan el telègraf canviaria per sempre la història de la comunicació humana.

4.La Galaxia Marconi o aldea còsmica
McLuhan va dir que el cicle històric entre els mitjans-missatges i l'home-usuari, conclou a l'actual Galàxia Marconi, caracteritzada pel mitjà televisiu.

Obres:

El aula sin muros, 1964.
No s'aprèn tot dins l'escola. S'aprèn molt per tot arreu

La Galaxia Gutemberg, 1969.
La impremta va fer necessària la lectura. Les escoles es van crear per a ensenyar a llegir, escriure, comptar...   

 L'aldea global 1979.
La informació no té fronteres, al moment es rep una informació a tot el planeta. També emocions. Altra cosa és el coneixement.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada