Van tenir el seu boom als anys 60, després de la segona guerra mundial on l’educació no havia servit per canviar a la societat, on el món era capitalista amb grans desigualtats. Llavors es veu als joves, com les persones que poden produir una revolució social, i per què ells, perquè no estan tocats per aquesta societat dolenta. I el que es vol crear és una societat en llibertat i felicitat, es vol donar una revalorització de l’individu enfront a les institucions. Els principis d’aquestes pedagogies són la llibertat com a condició, finalitat i mètode educatiu, la llibertat per l’individu i pel grup, l’educació terapèutica, amb l’erradicació de la por i la culpa, la preocupació per la convivència i desenvolupament personal, la importància de les actituds enfront els mètodes i continguts, l’educació com a vehicle per l’adaptació crítica a la societat, i la importància del context social que hauria de ser antiautoritari.
ALEXANDER S.NEIL (1883-1973)
Educador progressista escocès.
Defensor de l’educació en llibertat.
Al 1914 va treballar com a mestre dins del sistema públic, però el seu descontentament respecte a la pedagogia pròpia de l’escola convencional el va anar disgustant progressivament, fins a portar-lo a fundar en Anglaterra l’escola Summerhill el 1927, fins i tot en funcionament.
Fomenta la llibertat interna, com ets tu? Que sents tu?, i ho fa per mitjà de l’autoregulació, del poder de decidir per tu mateix i regular la conducta (autonomia) i per mitjà també d’un atmosfera de llibertat (diferent a llibertinatge), la llibertat acaba on comença la llibertat de l’altre.
Estava dins del moviment de l’escola Activa però es decanta tant per la llibertat total que entra dins de les pedagogies antiautoritaries.
Principis educatius:
- La bondat natural condueix a la felicitat, no existeix maldat espontànea, és l’exterior el que ens fa ser malvats (Rousseau). La falta d’amor ens fa infeliços.
- La felicitat és objectiu i finalitat educativa, els diners, la cultura, la política, el progrés tecnològic no et fa feliç, s’ha de buscar allò que et fa feliç, perquè això millorarà la convivència (Lane).
- El vehicle per aconseguir la felicitat és l’amor.
- Promoure una educació en i per la llibertat.
- Cal prestar especial atenció als sentiments i emocions.
- La joventut ha de poder tenir llibertat de sexualitat perquè es trobi així la parella perfecte per reproduir i viure en família (Reich)
SUMMERHILL
- És un internat, amb alumnat d’alt poder econòmic.
- Una comunitat de vida i aprenentatge.
- Regida per mecanismes de decisió col·lectiva: Assemblea: Existeix un tribunal, i uns escolten als altres en assemblea i hi ha un defensor del poble que el que fa es organitzar una mica tot. Estratègia per a que ells mateixos es sancionin. Una persona un vot, ells sabran que es just i que no (no càstigs no sermons).
- Regulació de convivència: mediació, quan hi ha un conflicte que no poden resoldre les persones implicades apareix la figura del mediador. S’ha tenir confiança i respecte per l’altre.
- Regulació del treball pels propis escolars: optativitat per anar a classes.
- Festes i teatre, moltes activitats d’oci per augmentar la confiança i la creativitat.
- Exclosa la religió.
A aquesta escola anaven nens i nenes amb alt poder econòmic, i la majoria segurament tindrien feina segura al sortir, a l’escola no li cal ser compensadora, era una escola per a gent amb un futur sense problemes, en canvi, a l’escola per a tothom s’ha de donar al nen/a allò que li fa falta.
“En la educación la única manera de proceder es colocarse al lado de los niños, lo cual significa eliminar toda forma de castigo, de temor y toda disciplina externa; quería decir también tener confianza en los niños, de modo que crecieran a su manera sin recibir presiones del exterior, excepto la del autogobierno de la comunidad.”
CARL ROGERS (1902-1987)
Psicoterapeuta humanístic: teràpia no directiva, basada en el client ( no el pacient, no el tractem com un malalt)
On Becoming a person, 1961. El proceso de convertirse en persona
Aquest senyor no es dedica a l’escola però té idees molt aplicables, poden traspassar aquesta relació de terapeuta-client a mestre-alumne, cosa que es fa durant els anys 50 i 60 a molts llocs.
Autoteràpia: cadascú té el seu procés, li fas la pregunta perquè ell/a la contesti i així s’escolta.
Aplicat a educació
- Educació és un procés.
- Educació centrada en l’alumne: fe i confiança en l’estudiant, en les seves possibilitats, en la seva capacitat d’esforç i millora.
-Aprenentatge vivencial o significatiu, quan a un connecta amb una cosa, segueix i l’interessarà i s’esforçarà més. (interès, responsabilitat, creativitat). No pot ser igual per a tots.
“...tendencia a avanzar en la dirección de la propia madurez. En un ambiente psicológico adecuado, esta tendencia puede expresarse libremente... se pone de manifiesto en la capacidad del individuo para comprender aquellos aspectos de su vida y de sí mismo que le provocan dolor o insatisfacción.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada