dimarts, 11 de gener del 2011

LA INSTRUCCIÓ PROGRAMADA


B.F. SKINNER (1904-1990)

Psicòleg i defensor del conductisme.

La "màquina d'instrucció" dissenyada per B.F. Skinner era un artefacte que avui veuríem com a primitiu, però que utilitzava els principis de conducta per millorar el procés d'aprenentatge de conceptes i termes escolars. La seva major aportació va ser el concepte d"instrucció programada" que va crear amb aquesta màquina (1950)

Característiques de la instrucció programada:

  1. Petits passos: el subjecte va "esbocinant" el problema a través d'un número determinat de petits passos organitzats en una seqüència d'instruccions. Aquests passos poden estar enquadrats dins d'un temps màxim. La complexitat d'aquests passos o unitats, augmenta d'una manera lògica. Han de ser redactats de forma col·loquial de tal manera que s'estableixi una efectiva comunicació que garanteixi participació activa, retroalimentació immediata, resposta sense errors, interès i concentració en el que es fa, i a més, ha de garantir el desenvolupament propi. I aquest material ha de ser determinat per a cada alumne.

  1. Resposta Contínua: segons s'avança dins del programa, l'aprenent respon a totes les proves a què se'ls ha plantejat i en molts casos omplirà espais en blanc amb paraules perdudes o elegirà una paraula d'entre diverses alternatives.


  1. Coneixement immediat dels resultats: les màquines i els llibres programats, estan dissenyats per al que l'aprenent pugui passar una pàgina, moure una balda o prémer un botó i conèixer, immediatament, si la seva resposta és la correcta (resposta que acaba de donar). Això condueix ràpid a una conducta correcte i té un component motivador, no ha d'obligar-se a estudiar i a més no se senten avaluats.

  1. pròpia marxa: els alumnes treballen amb el seu propi llibre o màquina i treballen amb el programa al seu propi ritme. Això provoca que el seu entorn d'aprenentatge sigui totalment diferent que la situació típica d'una classe, sent la sessió menys aclaparadora en no existir un ritme que tots els alumnes han de seguir.

 Hi ha determinades coses, com la lectura, que no poden ser explicades per aquesta metodologia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada