SAGRADA FAMILIA I TORRE AGBAR
La Sagrada Família, símbol de l' arquitectura del Modernisme barceloní i l' obra més influent de Gaudí i la Torre Agbar símbol de la Barcelona del segle XXI i de les tendències Postmodernes.
El Modernisme és un moviment cultural que es produeix a Europa a finals del segle XIX i principis del XX. Malgrat que aquest moviment cultural de recerca de noves formes i expressions afecta a totes les manifestacions de l'art i el pensament, és en l'arquitectura i les arts plàstiques on es mostra amb ple sentit.
Aquest desenvolupament del modernisme és fomentat a Catalunya per la burgesia, que se sent catalana i és culta i sensible a l'art. Aquesta burgesia veu en aquesta nova arquitectura la manera de satisfer les seves ànsies de modernització, d'expressar la seva identitat catalana, i de posar de manifest de manera discreta la seva riquesa i la seva distinció.
El modernisme rebutja l'estil poc atractiu de l'arquitectura industrial de la primera meitat del segle XIX, i desenvolupa nous conceptes arquitectònics basats en la Naturalesa, que consisteixen en els materials de construcció que s'empren, en les formes dels edificis i en les figures de les seves façanes. Els arquitectes i els seus escultors col·loquen en l'exterior dels edificis ocells, papallones, fulls|fulles i flors a tall d'elements decoratius, ja sigui com|com a figures adossades o com a ornament de la pedra o ceràmica. També es col·loquen figures de mida major, animals fabulosos o persones, i a les cornises elements de ceràmica de color. Les finestres i els balcons disposen de reixes de ferro forjat, que són llaurades artísticament i contenen motius inspirats en la Naturalesa. També hi ha un predomini de la corba sobre la recta, l’asimetria, el dinamisme de les formes, el detallisme de la decoració en la recerca d'una estètica per se, l'ús freqüent de motius vegetals i naturals i les figures de dona.
La Sagrada Família és un monument iniciat el 19 de març de 1882 a partir del projecte de l’arquitecte diocesà Francisco de Paula del Villar (1828-1901). A finals del 1883 es va encarregar a Gaudí la continuació de les obres, tasca que no va deixar fins a la seva mort, el 1926. A partir d'aleshores, diversos arquitectes han continuat l'obra seguint la idea original de Gaudí.
El terme postmodernitat designa genèricament un ampli nombre de moviments artístics, culturals i filosòfics del segle XX definits en divers grau i manera per la seva oposició a (o superació al·legada de) la modernitat
Els diferents corrents del moviment postmodern van aparèixer al llarg del terç central del segle XX. Històricament, ideològicament i metodològicament diversos, comparteixen, però, una semblança de família centrada en la idea que la renovació radical de les formes tradicionals en l'art, la cultura, el pensament i la vida social impulsada pel projecte de la modernitat havien fracassat en l'intent d'assolir l'emancipació de la humanitat, i que és impossible o inassolible un projecte semblant en les condicions actuals.
Enfront del compromís rigorós amb la innovació, el progrés i la crítica, que caracteritzà les avantguardes artístiques, intel·lectuals i socials, la ideologia postmoderna defensa la hibridació, la cultura popular, el descentrament de l'autoritat intel·lectual i científica.
Progrés i renovació són suplantats en el Postmodernisme per la barreja|mescla entre cultura popular i alta cultura, entre el vell i el nou. L’Art de la Postmodernitat és el resultat d’una societat multicultural.
La Torre Agbar es comença a construir al 1999, sent un dels primers edificis del disctricte tecnològic de Barcelona anomenat 22@, es tracta d'un encàrrec que es fa a l'arquitecte Jean Nouvel, que treballa amb col·laboració de l'estudi barceloní b720. Calen 6 anys i el treball de 1174 professionals i operaris per enllestir l'edifici.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada